www.biotunder.info

"Egy nő még akkor is emlékszik az első csókra, amikor egy férfi már az utolsót is elfelejtette." George Bernard Shaw

2017. július 9., vasárnap

Rómeó és Júlia a 21. században - mi jellemzi a tizenévesek szexuális életét?

Anya beszélgetése a 14 éves fiával:
- Kisfiam, beszélnünk kellene a szexről.
- Miért, mit nem tudsz, Anya?

A humoros visszavágás a tizenéves részéről három dolgot is jelez. Az egyik, hogy a mostani ifjúság mérhetetlenül sok adatot tud összegyűjteni az internet segítségével bármilyen témáról, például a szexről is. (Azt már senki nem ellenőrzi, hogy ezek az adatok helyesek vagy félrevezetőek.)
A másik, hogy kampányszerűen leülni egy tizenéves fiatallal „beszélgetni a szexről” nem megfelelő módszer a tizenévesek szexuális nevelésére. A harmadik, hogy mostani világunkban nincs, aki szakszerűen felvilágosítsa a fiatalokat. A szülő? Neki az egész életével, párkapcsolatával, magatartásával, a bizalom kis kortól kezdődő kiépítésével kellene ezt tennie. A pedagógus? Nem szakember, nem tudja, miről és hogyan beszéljen. A szexuálterapeuta? Egyrészt kevés a képzett szakember, másrészt a jelenlegi állami iskolai rendszerben nemkívánatos elem, mert a hivatalos pedagógia álláspontja szerint a „Vallás- és erkölcstan” tantárgy keretein belül minden lényeges információt megkapnak a fiatalok, amire a szexualitás szempontjából szükségük van.

Valóban így lenne? Ha így van, akkor mire véljük a szexualitással kapcsolatos társadalmi problémákat? És ha elmagyarázta valaki – jól-rosszul – mondjuk biológia órán a megtermékenyülés folyamatát, akkor biztos, hogy megadtunk minden fontos információt egy ifjú embernek ahhoz, hogy boldog szerelmi, párkapcsolati, családi és szexuális élete legyen?

A szexualitásunk a személyiségünk kifejeződése, sőt, hű tükre. A személyiségfejlődésünk állomásain éppúgy végbemegy, mint ahogyan a testünk és a lelkünk változik. Törvényszerűségei vannak, testi és lelki, érzelmi szabályai. Gyönyörű terület, az élet legszebb része. Ma, az információ óriási áramlásának korában mégis ez az a terület, amiről a legkevesebb valódi tudást kapják a fiatalok, de ugyanezt elmondhatom minden korosztályról. A tabuk világa, a tudatlanság, a jól képzett szakemberek hiánya, az álszent társadalmi légkör bizony, nem kedvez sem a fiatalok, sem az idősebb korosztályok szép szerelmi életének.

Milyen a tizenévesek szexuális élete?
Bizonytalan. Félelmekkel teli. Veszélyes. Információ-hiányos. Igen, információ-hiányos, mert az internet teli van butaságokkal, sőt, igen veszélyes cikkekkel, beírásokkal, amiket senki nem ellenőriz. Nincsenek jó könyvek, jó cikkek, megbízható felnőttek, akiktől kérdezni lehetne és ahol támogatást, védelmet lehetne találni egy olyan korosztálynak, amely egy részről sokat tud a világról, más részről ugyanolyan bizonytalan, botorkáló és szemérmes a szerelem területén, mint oly sok évszázadon keresztül mindenki.

Főként a gyermekeim révén folyamatos és nagyon jó a kapcsolatom a tizenévesekkel. Felvilágosító előadásokat is tartok iskolák – főleg alternatív és szlovákiai iskolák – felkérésére, és ezt követően bizalommal megkereshetnek a fiatalok bármilyen kérdésben. Ennek alapján tudok tájékozódni azokban a tárgykörökben, amelyek érdeklik őket. Sok érdekes, tanulságos kérdés hangzik el a személyes beszélgetések és az előadásokat követő kötetlen beszélgetések során.

Milyen kérdéseket kapok a tizenévesektől?
- Káros-e a popsi-szex? Bizony, ez egy új és meglehetősen elterjedt módja a mai fiatalok szerelmi életének, és számos veszélyt rejt magában. Elsősorban a fogamzásgátlás egy módjának tekintik ezt a megoldást, ám nincsenek tisztában sem a fizikai, sem az érzelmi veszélyeivel.
- Megengedhetem-e az idősebb barátomnak, hogy szado-mazo játékot játsszon velem? Kevés károsabb írott és képi anyag született a szerelmi élet degradálása szempontjából, mint az a bizonyos árnyalatokat felsoroló könyv és film. Nagy az igény a szexuális kultúra információira, és mivel nincs jobb megoldás, ezért ilyen művekből tájékozódnak és szocializálódnak a fiatalok. Igen sok veszélyt rejt magában ez a jelenség.
- Mit tehetek, ha védekezés nélkül szexeltem a barátommal? Közhelynek számít, de ajánlott betartani, kedves szülők: a legártatlanabbnak tűnő lánynak és fiúnak is tessék 12 éves kor fölött óvszert adni a kezébe, amit tartson is magánál! A fogamzásgáltás egyéb módjaira most nem térek ki, de szívesen megírom egy külön cikkben ezt a témakört is.
- Mit tehetek, ha becsapott, kihasznált a szerelmem? Megkapta a szexet, és utána elhagyott? Sem az ideális női, sem az ideális férfi szerepeket nem tanítják és sajnos nem is látják a fiatalok maguk körül. Mély érzelmi traumák, sajnos tragédiák forrása is lehet, hogy nincs megfelelő érzelmi és szexuális nevelés a családon és a társadalmon belül.
- Hogyan találhatom meg a szerelmet? Hogyan érhetem el, hogy a szerelmem tartós kapcsolatban legyen velem? Nincsenek eszközeik, módszereit, mintáik a fiataloknak a hódítás és a csábítás finom, romantikus, érzelmes, szépen felépített lehetőségeire.

Milyen kérdések hangzanak még el?
Nagyon érdekli a fiatalokat a másik nem viselkedése, gondolkodása, igényei. Hogyan lehet felkelteni a figyelmet? Hogyan lehet egy szép szerelmi történetet elindítani? Hogyan viselkedjek nőként, férfiként egy új vagy egy tartós kapcsolatban? Bárki bármit mond, a fiatalok romantikusak. Szépek, okosak, és tizenévesen még ugyanazokat a mély érzelmeket keresik, mint amelyeket a Rómeó és Júlia című csodálatos drámában megélnek a fiatalok. (Hogy mi történik később? Miért lesznek olyan nagy arányban szinglik? Miért „felejtik el” harmincas éveikre a szexualitást? Miért van annyi párkapcsolati zsákutcájuk? Ez egy másik történet, és szívesen kifejtem erről is a tapasztalataimat, véleményemet egy másik cikkben.)

És mi történik ilyenkor?
Az érzelmileg bizonytalan, szexuális jogaiban teljes mértékben járatlan fiatal gyakran esik a túl korai  szexuális életet kísérő csapdákba. Érzelmileg és fizikailag is sérülhet. Nincs megfelelő védekezési kultúránk, nem tanítjuk nekik a természetes védekezés lehetőségeit. Nem tudják a maszturbációval, pettinggel kapcsolatos alapfogalmakat, gyakran nem is értik, hogy mi történik velük testileg és lelkileg ebben az igen érzékeny korban. Egyik oldalról kapja az ijesztgetést a nemi betegségekről és nem kívánt terhességről, a másik oldalon nem kap semmilyen eszközt az önmegtartóztatáson kívül ezeknek a betegségeknek az elkerülésére.

És mindeközben egyre erősebb piacot is jelentenek
A gyógyszeripar (fogamzásgátlók) és az oltás-ipar (HPV oltási kampány) potenciális célpontjai. A menstruációs eszközökkel kapcsolatos ipar célpontjai is. A menzeszt úgy emlegeti az egyik fogamzásgátló cég honlapja, hogy „havibaj”.
Ezekből a kereskedelmi, kőkemény üzleti haszonra hajtó cégek által fenntartott honlapokról, cikkekből szereznek fontos információt a testük és lelkük működéséről a fiatalok, és közben válnak egy kőkemény üzleti vállalkozás célpontjaivá.  Szavazati joguk még nincs, de potenciális, igen nagy felvevő képességű piacot jelentenek, és az üzleti érdekeknek megfelelően terelgetik az információt feléjük.
Szerencsére az óvszer-gyártó cégek fő célpontjai is, talán ez az egyetlen olyan piac, amelynél a fiatalok számára keletkezett „haszon” is megfelelőnek látszik az „üzleti kapcsolatban”. Bár ezen a területen is lenne bőven mit finomítani, a bio-óvszerek és bio sikosítók, hüvelyvédő szerek elterjedésének magam részéről – és a sok hüvelygyulladással, folyással küszködő lány részéről – nagyon örülnék.

Milyen jellemző problémákkal találkozom a tizenévesek körében?
Fontos, életbevágó információk hiányával, vagy téves információkkal. Például a rendszertelen menstruáció megoldásaival kapcsolatosan. A premenstruációs tünetek, menstruációt kísérő fájdalomcsillapítás területén. A női test működésének, változásainak, misztériumának és megélésének területén.
A hormonális fogamzásgátlók felírásának alapszabályai és egészségkárosító hatásaival kapcsolatos információ-hiány.
A fogamzásgátlással kapcsolatos felkészületlenség, a „mit tehetünk, ha már megtörtént a védekezés nélküli szex” témakör teljes homálya.
A nemi szervek tisztán tartása, megfelelő ápolása területén is kétségbe ejtő az információ-hiány.
A nemi betegségekkel kapcsolatos védekezés, a tünetek felismerése, a sajtó által nem favorizált nemi úton terjedő betegségekkel kapcsolatos – pl. a chlamydia, nemi herpesz – teljes információ-hiány. Annak a tudásnak a hiánya, hogy mit tehetnek egyszerű eszközökkel azért, hogy ha már megtörtént egy fertőzés, vagy megtörténhetett, akkor ne terjedjen tovább, ne hagyja elhatalmasodni a bajt a testén.
A szexuális kiszolgáltatottság. Az érzelmi igény összekeverése a testi igénnyel. A maszturbációval kapcsolatos tévhitek és tiltások. Az érzelmi kiszolgáltatottság. A szerelmi érzelmi játékok, az udvarlás, a csábítás, a hódítás, a csalódás érzelmeivel kapcsolatos tanácstalanság és kiszolgáltatottság.
A szexuális jogok alapvető ismeretének teljes hiánya. A szexuális jogaikat már egészen kis korban ismerniük kellene, például azt a jogot, hogy egyetlen felnőttnek sincs joga ártó szándékkal hozzáérni a testükhöz, semmilyen körülmények között. Mi az ártó szándék? Már egy öt éves gyermeknek el lehetnek, el kellene magyarázni. Tizenévesek sem tudják, ezért eshetnek megrontók áldozatává. (A két leginkább veszélyeztetett korosztály a szexuális visszaélések, bűncselekmények szempontjából az 5-7 évesek és a 9-12 évesek!)

Divat szidni a fiatalokat, mindig is divat volt. Én nem engedem őket szidni, bántani, mert csodálatosak, okosak, teli vannak nagyszerű, szép érzelmekkel, és nagyon kiszolgáltatottak. Nekünk kellene megvédeni őket, de mi felnőttek, saját magunkat sem tudjuk sok esetben megvédeni. Nekünk kellene a szerelemről és a szexualitásról beszélni, de nem tudjuk megmutatni és bizonyítani, hogy mi jól ismerjük, és jól alkalmazzuk a személyiségünknek ezt a rendkívül fontos területét.

A szexuális felvilágosítás nem a szülő és nem a biológiatanár vagy osztályfőnök dolga. Ahogyan a nőgyógyász feladatait sem veheti át egyik fél sem, a szexuálterápiás szakemberek feladatát sem tudja ellátni egy laikus szülő vagy pedagógus. A szexualitásról, párkapcsolatról, szerelemről mindenki úgy gondolja, hogy ért hozzá, hiszen átélte. De vajon jól élte-e át? Jól tudja-e kezelni az ezzel kapcsolatos kérdéseket, problémákat? Tud-e róla úgy beszélni, hogy azt mindenki pironkodás nélkül megértse és kezelni tudja? Tud-e krízishelyzeteket kezelni, tudja-e, mit kell tenni egy szexuális bűncselekmény, trauma, abortusz, csalódás, érzelmi zsarolás esetén? Mit kell tenni, hogy ilyesmi ne forduljon elő?

Mi a megoldás?
A szakszerű felvilágosítás és a korrekt, szakszerű szexuális nevelés, amelynek az elveit és gyakorlati lépéseit kiváló szakemberek megalkották. Jelenleg is egy remek csapat dolgozik a szakszerű, kiválóan felépített szexuális nevelés és felvilágosítás módszerein. A helyes információk eljuttatása a fiatalokhoz elsősorban előadások formájában, de az interneten és könyveken, kiadványokon keresztül is. A dr. Rusz Edit vezette Szexológiai Tudományos Társaság, melynek jómagam is tagja vagyok, jelenleg is komoly programon dolgozik, melynek fő területe a tizenévesek szexuális felvilágosításának újra indítása, megteremtése. A Szexuális tudás programja elkészült, és várjuk azoknak az iskoláknak, szervezeteknek a jelentkezését, akik szeretnék igénybe venni ezt a lehetőséget. A célunk olyan szexuális kultúra elindítása, amely védelmet jelent a fiatalok számára, valamint azt a lehetőséget, hogy az érzelmi és szexuális életük alakítását a saját kezükbe tudják venni egész életükön keresztül.

Szép szerelmet kívánok mindenkinek!

Bíró Tünde

Tanár, szexuálterapeuta
Természetes gyógymódok tanácsadó
www.biotunder.info

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.